Varför är vagnen sen?

Jo, det ska jag tala om för er. Idag blev jag väldigt försenad. Så sen har jag inte blivit sedan utbildningen. Detta gjorde att jag började nosa efter anledningen till detta och förde därför mental logg över vad som hände längs vägen.

Jag började mitt pass på linje 11 från Järntorget samtidigt som alla andra slutar jobbet/skolan, 16:01. Min kollega kom med vagnen lite sent. Inte mycket och det är oftast ingen större fara. Sånt händer. När jag körde från Järntorget mot Bergsjön var jag 2:30 min sen. Överkomligt.

Hagakyrkan – jag hade hyffsad tur med trafikljusen på vägen hit och håller därför tiden. Hållplatsen är full av folk (jag gissar på högskolemänniskor från Sprängkullegatan) och när jag tycker alla verkar ha gått på trycker jag på knappen för att stänga dörrarna. Innan dörrarna hunnit gå igen kommer folk springande och trycker upp sista dörren. Det är ett gäng på ca 10 personer som alla går in genom en och samma dörr. När sista personen verkar kommit in väntar jag på att den lilla gröna lampan ska börja lysa så jag kan låsa dörrarna. Men den blinkar bara till för det kommer ett nytt gäng och öppnar dörrarna. Detta händer ett par gånger och när jag till slut får låst dörrarna slår trafikljuset om precis framför nosen på mig och när sedan får klartecken att köra är jag 4:30 min sen.

Grönsakstorget – Här är det sällan mycket folk och på- och avstigning går därför smidigt. Flyt med trafikljusen på vägen hit gör att jag inte är mycket mer än 4 min sen.

Domkyrkan – Likt Hagakyrkan är det ovanligt mycket folk här vid denna tiden. Några eftersläntare som kommer springandes i sista minuten precis innan jag låst dörrarna. Vid sådana tillfällen brukar jag oftast öppna dörrarna åt dem eftersom det tar mindre tid än om de skulle tryckt på knappen när de kom fram. Kör härifrån 4:30 min sen.

Brunnsparken – Det står redan en vagn på hållplatsen, men det är stort nog för att två vagnar ska få plats. Innan jag hinner över korsningen till hållplatsen smiter dock en taxibil emellan från höger. Jag ser också att en 4 kommer från höger och vill köra in efter mig. Därför öppnar jag inte dörrarna när jag kommer fram till hållplatsen utan väntar på att den första vagnen ska köra iväg så jag kan släppa av passagerarna längst fram på hållplatsen. Eftersom på/avstigning tar lång tid i Brunnsparken vi den här tiden så skulle det bli kö om jag öppnade dörrarna medan jag stod som tvåa på hållplatsen. Bättre att vänta lite och köra fram när främre vagnen kör alltså, så kommer 4:an in bakom mig och står inte i vägen från andra vagnar. Men taxibilen mellan mig och vagnen framför hänger inte med när de främre vagnen kör så när varningssignalen för övergångsstället framför slutar blinka och låta så är taxin inlåst at folkmassan som rusar över övergångsstället. Så jag kommer bara nästan hela vägen fram. Av/på-stigning går förvånansvärt snabbt och jag är bara ca 5 min sen när jag kör iväg.

Centralstationen – Här förstår jag varför det gick ovanligt snabbt i Brunnsparken. Där står en 7:a, samma som var framför mig i Brunnsparken och alla som vill till Bergsjön har antagligen hoppat på den redan. Men den står still en stund (jag antar förarbyte) och jag får därför köa en liten stund innan jag kan köra fram och öppna dörrarna. När jag gör detta är det i vanlig ordning mycket folk som ska på och av men det går ändå hyffsat smidigt. När jag kör ut är jag ca 5:30 min sen.

Snabbspåret – På snabbspåret vinner du oftast tillbaks lite tid eftersom det är en lång sträcka utan stopp. Men i korsningen för att svänga vänster till snabbspåret strax efter centralstationen, där står fortfarande 7:an och väntar på sin signal att få svänga vänster. Och eftersom växeln där är en sådan som lägger om sig automatiskt för körning rakt fram så är jag därför tvungen att stanna och vänta en bit bort innan jag kör över markdetektorn som säger åt växeln att lägga om, vilket jag kan göra först när 7:an kört därifrån. När det väl är gjort och jag fått svänga så kommer det två trafikljus till eftersom två vägar korsar spåret. Och eftersom 7:an just åkt igenom där så dröjer det en stund innan jag får pil att köra förbi. Och väl ute på snabbspåret finns det ett par/tre stycken trafikljus också, och alla dessa blev jag förstås tvungen att stanna i eftersom 7:an hela tiden låg framför. Snabbspåret brukar det annars gå att köra ikapp tid på, men inte om det är en vagn framför. Till Gamlestadstorget anländer jag ca 6 min sen.

Gamlestadstorget – 7:an har ju precis varit där och plockat upp alla som vill till Bergsjön och som egentligen skulle tagit min vagn för 6 minuter sedan så det är inte så många som kliver på på min vagn. Desto mer som kliver av. Jag kör från Gamlestadstorget ca 6:30 min sen.

SKF – Här börjar jag komma ikapp 7:an igen, eftersom hållplatsen har massor med folk som stått och väntat på min vagn i 6 minuter för mycket. Dessa försöker tränga sig på den gissningsvis redan fulla 7:an, vilket gör att jag får köa bakom den innan jag kan släppa av mina passagerare. 7 min sen.

Och så här håller det på sedan på hela vägen ut till Bergsjön. De som stått och väntat på min vagn går på 7:an tillsammans med de som stått och väntat på 7:an. 7:an blir senare och senare. Och jag ligger bakom 7:an. Efter Kortedala är det dessutom trafikljus i alla tunnlar och de är hela tiden röda för mig eftersom 7:an är i tunneln. Hade jag inte varit sen till Brunnsparken hade jag inte behövt ligga och släpa efter 7:an och jag hade då inte varit så här sen. När jag anländer till ändhållplats Komettorget är jag 11 minuter sen. Här har jag bara 10 minuter reglertid vilket betyder att jag redan skulle kört för en minut sedan, när jag kom fram. Men innan jag kan köra vidare måste jag släppa av alla passagerare (och på ändhållplats snabbar sig inte passagerare av eftersom de förstås tänker att vagnen inte kör vidare med en gång) samt gå igenom vagnen. Detta gör jag dock väldigt snabbt och kollar bara så att det inte är någon som somnat eller av värre anledning är kvar på vagnen. Jag har ingen tid till att plocka upp allt skräp för att göra det snyggt för nästa resenärer. Sen kör jag fram till avgångsläget, lastar på de människor som stått och väntat på mig och kör iväg. 2:30 min sen från start.

Rymdtorget – Det är bara några få personer på hållplatsen. En håller upp dörren åt en som kommer springande. 3 min sen.

Resten av vägen in till stan är relativt lugn. Det är lite mer folk än vanligt eftersom det hunnit komma fler eftersom jag är sen, men på det stora hela är det bara folk som går på och inga som går av och därför blir det inte propp i dörrarna. När jag kommer till centralstationen har jag därför knappat in lite tid till och med (tack vare snabbspåret) och är bara 2 minuter sen.

Centralen – Här är det kaos. Alla ska av. Alla ska på. Det går säkert en minut innan jag kan göra det första försöket att stänga dörrarna. Några dörrar stängs men andra hålls öppna. Någon kommer springande så jag öppnar framdörren åt dem. Och stänger igen. De flesta dörrar stängs och när jag ser att den sista dörren är på väg att gå igen gör jag mig redo för att trycka på låsknappen så fort den gröna lampan börjar lysa. Den blinkar till, men då kommer en grupp soldater på led och hinner öppna dörrarna innan jag hinner låsa. Samtidigt ser jag hur en annan dörr öppnas och folk börjar gå av. Kanske undrar de irriterat varför jag inte kört. Strax gör jag det. Då har jag stått still på centralen i över två minuter och är ca 4:30 min sen.

Brunnsparken – Här är det samma visa. Massvis med folk som både går av och går på om vartannat och därför stoppar upp varann. Jag kör härifrån lite mer än 5 min sen.

Domkyrkan – Jag har tur och hamnar inte i nån kö bakom varken buss eller spårvagn, som samsas om denna hållplats, och knappar därför in en del tid. Här är det inte så många som går på för att åka åt mitt håll. Ännu färre som går av. Ca 5 min sen.

Grönsakstorget – Ungefär samma som Domkyrkan. Lagom mycket folk. Jag håller tiden och varken tappar eller tar igen någon tid. 5 min sen.

Hagakyrkan – Samma som föregående hållplatser och jag har hyffsad tur med trafikljuset ut från hållplatsen som slår om nästan direkt till min fördel. 5 min sen.

Järntorget – På vägen hit är det fler trafikljus som jag också hade tur med och därför knappar in något på tiden. Men hållplatsen Järntorget är i princip samma situation som Centralstationen. Massvis med folk som både vill gå på och av i ingen särskild ordning alls förutom att alla vill vara först in/ut. När jag lyckats få stängt och låst dörrarna och trafikljuset säger att jag får köra ut från hållplatsen och över korsningen så är jag 5:30 min sen.

Masthuggstorget – När jag körde från Järntorget märkte jag att det är väldigt mycket folk i vagnen inte bara genom att kolla i inre backspegeln utan på att det också går väldigt trögt att komma upp i fart. Vagnen har blivit några ton tungare. Och tyngre blir den för på Masthugget är det nästan bara påstigande passagerare och eftersom vagnen redan är i princip fullsatt (”Det går alltid in en till” är ett spårvagnsmåtto) så tar det lite längre tid än vanligt för folk att komma på vagnen. Precis jämte förarhytten, i öppningen till första dörren, har ett skränigt gäng tonåringar klämt in sig, och skriker till påstigande att ”vagnen är full!” för att skrämma bort nya passagerare. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera dem men som tur är låter sig inte nyanlända sig skrämmas. Jag kör härifrån ca 6 min sen.

Stigbergstorget – Den här sträckan går det oftast få tillbaks lite tid på för spåret är delvis separerat från den övriga trafiken, som du har god uppsyn över, samt ett trafikljus i mitten av sträckan som så gott som alltid slår om till din fördel i god tid. Men ska du svänga vänster uppe i backen, som 11:an som jag kör gör, så kan du få vänta ett tag tills det trafikljuset slår om. Här hade jag lite tur för det kom just en annan 11:a i motsatt riktning som gjorde att jag fick trafikljuset snabbare än vanligt. På hållplatsen är det många nya passagerare som vill ut mot Saltholmen. Inte särskilt många som går av. De skräniga tonåringarna bredvid mig fortsätter konstatera för folk i dörren att vagnen är full och jag ser hur folk desperat försöker hitta en plats att komma in genom dörrarna. Jag hör hur tonåringarna börjar muttra bland varann ”Men varför kör han inte..?”. Jag låtsas som jag inte hör dem utan väntar bara på att dörrarna ska gå igen, vilket de gör automatiskt när jag tryckt på knappen, så fort det inte är någon som står i vägen för sensorerna i dörrarna. Alla dörrar utom den längst bak stängs. Jag väntar lite och hoppas på att personerna där bak ska knö in sig så dörrarna kan stängas men märker att det inte verkar vara så. Så jag tar tag i mikrofonen och bereder mig på att hjälpa till. ”MEN KÖR DÅ JAG HAR BRÅTTOM!!!”, skriker en av tonåringarna som står två centimeter ifrån mig på andra sidan plexiglaset medan hennes vänner fnissar febrilt. Jag sväljer ett raseriutbrott och ignorerar dem återigen medan jag håller nere mikrofonknappen och ber passagerarna i bakre vagnen att vara vänliga att tränga ihop sig lite till så jag kan stänga dörrarna. Dörren går automatiskt igen med en gång. Jag låser och kan köra iväg. 8 min sen.

Fjällgatan – Här är det knappt några påstigande, bara avstigande. Bland annat de skräniga tonåringarna. Skönt. Jag håller min 8 minuters försening.

Resten av vägen ut till Saltholmen är det på ungefär samma sätt. Eftersom jag nu är ganska sen är det som att jag istället är nästa 11:a i tidtabellen, fast tidig. Därför är det fler påstigande än vanligt, även om det inte är jättemånga, för det är inte så många som åker spårvagn ute i de krokarna. Mest är det avstigande passagerare. Men att vara försenad har sin snöbollseffekt. Just eftersom du är försenad har det hunnit komma fler människor till hållplatsen än beräknat och då blir du lite sen, sen lite mer sen och sen lite mer sen och snöbollen blir större. För det är ganska många hållplatser ut till Saltholmen. På sträckan är det också ganska många mer eller mindre logiska trafikljus som du sällan har tur med. Så till Saltholmen anländer jag 10 minuter sen. Här har jag 11 minuter reglertid och har alltså en hel minut på mig att gå igenom vagnen och så vidare. Jag skulle till och med hinna gå på toaletten och inte behöva bli jättesen för det. Men jag bestämmer mig för att jag kan hålla mig tills jag kommer till Bergsjön igen (om 60 min). För nu är klockan efter 18 och det är inte längre särskilt mycket folk inne i stan och då kommer jag antagligen vara i princip i tid och därför kunna gå på toaletten i lugn och ro.

Jag inser att den här texten får det att låta som ett väldigt stressigt arbetspass men jag vill påstå att det faktiskt inte är särskilt stressigt. Men det krävs kanske en särskild typ av person för att inte låta sig stressas upp av detta. Samtidigt tror jag att det är något en spårvagnsförare lär sig med tiden, att se förbi det stressiga. Det går helt enkelt inte att göra särskilt mycket åt att du blir försenad och då är det dumt att bli stressad över det.

Med det sagt hoppas jag att du nästa gång spårvagnen är försenad inte sitter och är förbannad på föraren. Vi är precis som du bara arbetare som gör vårt jobb, och vi gör det för er skull.

Taggad

12 thoughts on “Varför är vagnen sen?

  1. Ola S skriver:

    Jag har många gånger suttit där fram och förundrats över vilka extrema dominoeffekter som kan uppstå i tidtabellen bara för att man blir kvar 45 sekunder för länge på ett ställe. Man missar ett trafikljus eller blir kvarhållen av en passagerare och sedan ser man hur ”port efter port” slår igen framför en. och man blir tvungen att knacka på varenda en för att komma förbi…

    Så tack Steve för den utmärkta redogörelsen över vår kamp med tiden!

  2. Steve skriver:

    Ja, och något som slog mig nu är att det ändå var en relativt problemfri resa. Någon enstaka taxibil som är i vägen, visst, men jag behövde inte en enda gång tvärnita för vänstersvängande bilar eller promenerande hörlurlurs-zombies och jag fastnade aldrig bakom en bil som kört fel fil eller en spårvagn med klartsignalsfel. (Jag har inte ens lagt fel växel en enda gång!)

    Sådant händer ju ändå titt som tätt annars men nu var det bara en helt vanlig färd där helt vanliga småsaker sinkade ner det hela mer och mer.

  3. Tommy W skriver:

    Tänk om folk kunde förstå… 10 sekunder extra på en hållplats i rusningstrafik ger 5 minuter försening till ändhållplats på en normallång linje…

  4. Johannes skriver:

    Tack för en fascinerande insikt stadens blodomlopp! Ni gör ett jättejobb där ute. En fråga man ställer sig är bara om inte tidtabellen är för snålt tilltagen (med tanke på att ni så lätt blir försenade). Varför lägger man tidtabellen efter en utopisk körning, istället för efter en normalkörning (+ lite prutmån)?

  5. Johannka skriver:

    Ironiskt nog var det här så spännande läsning att jag missade att gå av på Godhemsgatan där jag skulle 🙂

  6. Jonas skriver:

    Jag som sedan länge insett detta förbannar istället alla som uppehåller vagnen onödigt länge eller är allmänt störande på vagnen. Jag har aldrig upplevt att en förare som har klartecken att köra väntar lite grann eller kör alldeles för sakta, istället förvånas jag ofta över hur fort det kan gå mellan hållplatser man knappt kan få upp farten mellan.

    För övrigt satt jag härom veckan och diskuterade med en erfaren chalmerist som studerat västtrafiks system och kommit fram till att en tio minuters försening på en buss med lite otur kan resultera i inställda turer på mindre än ett dygn. Detta helt utan väderproblem som västtrafik alltid haft svårt med…

  7. Björn skriver:

    Mycket intressant inlägg 🙂 tack för trevlig läsning.

  8. Vilken härlig sammanställning! Jag är glad jag inte är spårvagnsförare, hade säkerligen smällt igen dörren på ett otal passagerare! Som passagerare är det enklare, men det går inte en resa utan att det är något/någon som ställer till det.

  9. […] Varför är vagnen sen? Share this:TwitterFacebookLike this:GillaBli först att gilla denna post. Det här inlägget postades i Försenat av Zip. Bokmärk permalänken. […]

  10. Josef Boberg skriver:

    ”Med det sagt hoppas jag att du nästa gång spårvagnen är försenad inte sitter och är förbannad på föraren. Vi är precis som du bara arbetare som gör vårt jobb, och vi gör det för er skull.”

    Väl talat ❗

  11. Steve skriver:

    Wow! Va kul att så många hittade hit. Och kul att ni tyckte om det. Att ni ens orkade läsa allt.

  12. ABW skriver:

    Intressant inlägg.

    Men varför tvångsstänger du inte dörrarna när alla som stod vid hållplatsen gått på?

Kommentera

